Coraz więcej firm i organizacji zdaje sobie sprawę z wartości i znaczenia dostosowania się do ESG. Pozwala im to poprawić rozpoznawalność, wzmocnić relacje z klientami i interesariuszami oraz stworzyć silną markę.

ESG zapewnia również kilka rozwiązań, które mogą lepiej zmienić świat.
Takie programy są wyjątkowe, mają szeroki zakres i skalę, a także oferują wiele korzyści firmom oraz członkom lokalnych społeczności.
ESG nie jest jednak usłane różami, ponieważ ma swoje wady.

Poniżej podsumowanie plusów i minusów.

ESG Plusy.

👉Wartość dodana: dobrze przemyślana strategia ESG może zapewnić organizacjom ogromną wartość, dodatkowe nagrody i rentowność. Wielu inwestorów ceni dziś spółki realizujące cele ESG i inwestuje w produkty z tym powiązane.

👉Relacje z klientami: Właściwe ramy ESG poprawiają relacje z klientami i promują Twoją firmę w pozytywnym świetle. Obecnie konsumenci poważnie podchodzą do współpracy z firmami wdrażającymi ESG.

👉Przyczynia się do wzrostu: Firmy stosujące solidne podejście do zagadnień ESG ułatwiają wchodzenie na nowe rynki i rozszerzanie swojej działalności.

👉Redukcja kosztów: Firmy, które przechodzą na bardziej zrównoważone metody produkcji, są zwykle bardziej wydajne i obniżają koszty, co pomaga także zmniejszyć ślad węglowy firmy.

👉Większe zaangażowanie pracowników: Firmy wyznające silne wartości ESG przyciągają lepsze talenty i dłużej zatrzymują pracowników. Budzi także poczucie dumy wśród pracowników.

👉Lepsze zarządzanie ryzykiem: biorąc pod uwagę czynniki środowiskowe i społeczne, przedsiębiorstwa mogą wcześnie zidentyfikować potencjalne ryzyko i podjąć działania w celu jego złagodzenia.


Wady ESG.
👉Greenwashing: Konsumenci obawiają się, że niektóre firmy reklamują się jako odpowiedzialne za ESG, ale nie mają nic wspólnego z poprawą stanu środowiska. Są to po prostu chwyty PR mające na celu przyciągnięcie pozytywnej uwagi poprzez „greenwashing”.

👉Reakcja: będzie to miało katastrofalny wpływ na ich zwolenników i relacje z nimi, a nawet może wywołać reakcję przeciwko takim organizacjom.

👉Kosztowne: wdrażanie i utrzymywanie celów i praktyk ESG kosztuje pieniądze, czas i zasoby. Może to mieć wpływ nie tylko na marżę, ale firmy mają również ograniczone zasoby, które mogą przeznaczyć na praktyki ESG.

👉Wyniki finansowe: niektórzy ekonomiści uważają, że filantropia i ESG mogą niekorzystnie wpłynąć na wyniki finansowe firmy, ponieważ firmy powinny przede wszystkim skupiać się na swoich interesach i celach finansowych.

Ocenia się, że w przypadku przedsiębiorstw zalety strategii ESG powinny przeważać nad wadami.
Zapewniać korzyści w postaci długoterminowego wzrostu, silniejszej marki korporacyjnej i wielu innych.

Ponadto firmy stosujące silne praktyki ESG są bardziej odporne w trudnych czasach i borykają się z mniejszą liczbą problemów.

Ale nikt nie ma pewności, że właśnie tak się stanie w przyszłości.